Slajd 3
W odpowiedzi na pytanie wyodrębnić należy dwie sytuacje:
- Komunikacja z pacjentem niezwiązana z realizacją codziennych czynności medycznych. Chodzi tutaj zwłaszcza o działania nie będące monitorowaniem stanu zdrowia, pytaniami o samopoczucie czy uzyskiwaniem i przekazywaniem informacji związanych z procesem leczenia. Bez wątpienia mogą należeć do nich: informowanie o pobieraniu świadomej zgody na procedury medyczne, informacja o diagnozie i sposobie leczenia, itp. Jeżeli stan zdrowia pacjenta na to pozwala, przekazanie pacjentowi takich informacji powinno nastąpić w gabinecie lekarskim, pokoju badań lub innym ustronnym miejscu, tj. w miejscu, w którym nie przebywają inne nieuprawnione osoby, np. inni pacjenci (dotyczy to zarówno sali chorych, jak i np. korytarza szpitalnego). Przy rozmowie może być obecna, za zgodą pacjenta, np. osoba bliska/członek rodziny.
- Komunikacja z pacjentem związana bezpośrednio z realizacją bieżącego monitorowania stanu zdrowia pacjenta, w tym pytanie o samopoczucie, uzyskanie i przekazanie podstawowych informacji związanych z procesem leczenia. Chodzi tutaj również o czynności w ramach obchodu lekarskiego lub pielęgniarskiego – podstawowa komunikacja
z pacjentem, przekazanie informacji o zmianie leków, przekazanie informacji o planowanych badaniach itp.).
W takich przypadkach możliwe jest przekazanie informacji o stanie zdrowia pacjenta na sali chorych.