Udzielanie informacji o stanie zdrowia w kontekście przepisów RODO
Informacje o stanie zdrowia udzielane są zgodnie z przepisami Ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta, i wymagania zawarte w tych przepisach są nadrzędne nad wymaganiami zachowania zgodności z przepisami RODO. Wymagania ochrony danych osobowych nie mogą być wymówką do ograniczania prawa osób do tego upoważnionych, do uzyskiwania informacji o stanie zdrowia lub uzyskania kopii dokumentacji medycznej pacjenta.
Niemniej należy pamiętać, że:
- mamy bezwzględny obowiązek weryfikacji tożsamości osoby, której wydajemy dokumenty lub udzielamy informacji, także ustnie;
- znajomość numeru PESEL nie jest dowodem na tożsamość osoby, która go nam podaje;
- wydając dokumenty papierowe należy ZAWSZE sprawdzić, czy dotyczą właściwego pacjenta;
- do weryfikacji tożsamości osoby z którą rozmawiamy przez telefon należy używać wcześniej ustalonych haseł lub kodów;
- za poprawność danych (np. adres do korespondencji, numer telefonu, poprawny adres email) odpowiada Szpital, a nie osoba która te dane podaje, gdyż może się ona pomylić, a my mamy obowiązek sprawdzenia, czy zbierane dane są poprawne;
- przesyłając pierwszy raz pacjentowi dokumenty pocztą elektroniczną, należy wcześniej poprosić tą osobę o przesłanie maila do Szpitala, w celu upewnienia się, że dana osoba jest faktycznie właścicielem podanego adresu.